Friday 10 June 2011

Final Piala FA: Kelantan Atau Terengganu..???

Perlawanan terpenting dalam saingan liga tempatan tahun ini iaitu Final Piala FA akan menemukan 2 pasukan berjiran di pantai Timur, Kelantan dan Terengganu. Pertembungan ini sememangnya dinanti-nantikan semua peminat bolasepak tanahair terutama peminat kedua-dua pasukan ini. Kelantan masih segar dari kejayaan menewaskan lawan mereka itu di dalam saingan Liga Super minggu lepas kini mempunyai keyakinan yang tinggi manakala Terengganu pula mahu melupakan segera kekalahan yang mengecewakan itu dengan memenangi Piala pertama mereka dalam tempoh 10 tahun.

Perbandingan Kelantan-Terengganu

Penjaga Gol:
Khairul Fahmi bakal yang kembali dari perlawanan persahabatan di kemboja bersama skuad Olimpik bembingan Ong Kim Swee akan kembali di gawang Kelantan selepas terlepas aksi di Kuala terengganu minggu lepas. Sharbinee Allawee pula tidak mahu kesilapannya minggu lepas berulang lagi di final ini. Kedua-dua penjaga gol dilihat mempunyai keupayaan agak sama dengan sedikit kelebihan kepada Khairul Fahmi yang lebih konsisten.
Rating: Kelantan 9/10; Terengganu 8/10

Khairul fahmi menjadi taruhan Kelantan menahan asakan Terengganu
Pertahanan:
Kelantan bakal menerima kembali khidmat S. Subramaniam yang mengalami kecederaan minggu lepas dan akan bergandingan dengan Farisham Ismail. Bek kiri, Zairul Fitree juga bakal diturunkan selepas digantung untuk perlawanan Liga Super dan Daudsu jamaludin seperti biasa akan bermain di bek kanan. Terengganu pula akan kehilangan khidmat Muhaimin Omar yang cedera teruk akibat perlanggaran dengan Sharbinee dan tempatnya akan digantikan dengan Mazlizam Mohd yang akan bergandingan dengan kapten, Marzuki Yusof. Helmi Remeli akan bermain di bek kanan manakala Zubir Azmi akan kembali mengemudi bek kiri selepas bersama-sama khairul fahmi dengan skuad Olimpik minggu lepas. Kedua-dua pasukan dilihat mempunyai kekuatan yang sama di bahagian pertahanan.
Rating: Kelantan 8/10; Terengganu 8/10

Tengah:
Di bahagian tengah pula, kedua-dua pasukan mempunyai keupayaan yang agak sama. Kelantan tentunya mengharapkan dua pemain sayap, Nurul Azwan Roya dan S. Chanturu untuk mengucar-kacirkan pertahanan Terengganu dengan kelajuan yang dimiliki mereka. Keserasian antara Shakir Shaari dan kapten Badhri Radzi merupakan tunjang kepada kejayaan Kelantan dalam saingan Liga setakat ini. Dengan hantaran-hantaran tepat ang mengelirukan pertahanan lawan juga keupayaan menjaringkan gol dari luar kotak penalti. Terengganu pula mendapat tonik yang baik apabila Ashaari Samsudin akan kembali bersama skuad selepas digantung untuk perlawanan Liga super. Ashaari sememangnya satu watak yang penting untuk Terengganu dan mempunyai teknik dan kemahiran kawalan bola yang tinggi. Kelibat Joseph Kallang juga tidak kurang pentingnya. Kebanyakan gol yang diperolehi Terengganu musim ini banyak berpunca dari hantarannya yang tepat. Gandingan Reeshafik Alwi dan Ismail Faruqi yang baik juga antara punca Terengganu menjadi pasukan yang digeruni di saingan Liga musim ini. Jika dibandingkan, kedua-dua pasukan mempunyai kelebihan masing-masing di kawasan tengah.
Rating: Kelantan 9/10; Terengganu 8.5/10

Serangan:
Prestasi 2 penyerang kebangsaan, Abdul Hadi Yahya dan Norshahrul Idlan dijangka bakal menjadi penentu kepada keputusan perlawanan ini. Norshahrul kini pendahulu carta penjaring terbanyak dengan 16 gol selepas 2 gol semasa menetang Terengganu minggu lepas. Dia tentunya akan dikawal rapi oleh pertahanan Terengganu dalam perlawanan akhir nanti. Norshahrul mungkin akan dibantu oleh Azuan Solahudin yang cemerlang dalam aksi minggu lepas dimana dia menjaringkan gol pembukaan kelantan malam itu. Terengganu pula berharap 2 penyerang mereka, Abdul Hadi dan Manaf Mamat dapat beraksi lebih baik dari perlawanan minggu lepas dimana mereka gagal menjaringkan sebarang gol. Mereka bertanggungjawab menjaringkan 26 daripada keseluruhan 45 gol yang dijaringkan Terengganu dalam Liga Super musim ini. Terengganu mungkin mempunyai sedikit kelebihan di bahagian serangan dengan keupayaan 2 penyerang mereka. kelantan pula mungkin menjadikan Azuan sebagai 'back-up' kepada penyerang solo, Norshahrul.
Rating: Kelantan 8/10; Terengganu 9/10

Norsharul (kiri) dan Hadi (kanan) akan menjadi tunjang bahagian serangan
Secara keseluruhan, keupayaan kedua-dua pasukan hampir seimbang dengan Kelantan mempunyai sedikit kelebihan berbanding Terengganu dan ditambah dengan moral yang tinggi selepas menewaskan lawan mereka itu di Kuala Terengganu minggu lepas. Taktik kedua-dua pengurus, Irfan Bakti dan M. Karathu sekali lagi akan memainkan peranan penting dalam menentukan keputusan perlawanan ini.

Rating keseluruhan : Kelantan 34/40; Terengganu 33.5/40

Barisan kemungkinan;

Kelantan ( 4-4-1-1) - Khairul Fahmi, Daudsu Jamaludin, Farisham Ismail, S. Subramaniam, Zairul Fitree, Nurul Azwan Roya, Shakir Shaari, Badhri Radzi(c), S. Chanturu, Azuan Solahudin, Norshahrul Idlan

Terengganu (4-4-2) - Sharbinee Allawee, Helmi Remeli, Marzuki Yusof(c), Mazlizam Mohd, Zubir Azmi, Joseph Kallang, Reeshafik Alwi, Ismail Faruqi, Ashaari Samsudin, Abdul Hadi, Manaf Mamat.


Ramalan BBT: Terikat 1-1 selepas 90 minit. Kelantan Menang 2-1 dalam masa tambahan.

6 comments:

  1. huhu...ganu mng boh..

    ReplyDelete
  2. hahaha...xkan buat ulasan sblum final je admin..?? preview slpas matched xder kee...? nampak sgt admin blog ni tak sanggup terima kekalahan kelantan...admin org kelantan erk....?ermmm...

    ReplyDelete
  3. admin pro la skit...

    ReplyDelete
  4. komen lpas perlawanan mne nye...

    ReplyDelete
  5. hahaha..namapk gaye admin mmg sokong kelatan r..

    ReplyDelete

Nuffnang ads

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...