Friday 8 July 2011

City Of Manchester Stadium Kini Dikenali Sebagai Etihad Stadium

Manchester City hari ini mengumumkan persetujuan dengan syarikat penerbangan UAE, Etihad Airways untuk menamakan stadium mereka di Eastland. Stadium yang dulunya dikenali sebagai City Of Manchester Stadium kini akan dikenali sebagai Etihad Stadium. Jumlah keseluruhan perjanjian adalah sebanyak 120 Juta Pound dan nama itu akan digunakan selama tempoh 10 tahun.


Perjanjian ini adalah antara yang tertinggi pernah dicapai dalam sejarah Manchester City. Etihad memulakan kerjasama dengan City pada 2009 selepas menjadi penaja utama jersi kelab itu. City mengikut jejak langkah Arsenal yang memberikan hak untuk menamakan stadium mereka kepada Emirates pada 2004. Bagaimanapun nilai yang diterima Arsenal jauh lebih rendah daripada City. Arsenal menerima 100 Juta Pound untuk tempoh penajaan selama 15 tahu.

Musim lepas merupakan musim terbaik City apabila menamatkan musim di tangga ketiga Liga Perdana Inggeris dan layak untuk beraksi di Liga Juara-Juara Eropah musim akan datang. City juga sedang menguatkan lagi pasukan dengan pembelian dua pemain baru iaitu Gael Clichy dan Stefan Savic. Samir Nasri juga dilaporkan semakin hampir untuk menyertai City

1 comment:

  1. akhirnya tukar nama, kalau tak stadium bandaran manchester..

    ReplyDelete

Nuffnang ads

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...